30
maart
2023
|
08:33
Europe/Amsterdam

Meer samenwerking essentieel in strijd tegen online fraude

Samenvatting

De manieren waarop onze klanten slachtoffer worden van fraude veranderen voortdurend en dat is ook goed te zien in de cijfers die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag publiceerde over fraude in het betalingsverkeer. Phishing neemt in schadeomvang af, terwijl bankhelpdeskfraude, debit- en creditcardfraude allemaal in schadeomvang toenemen.

De trend die vorig jaar werd waargenomen, zet dus door: bankhelpdeskfraude groeit.
 

Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude belt een oplichter slachtoffers zogenaamd namens de bank. De oplichter doet zich voor als een medewerker van de bank en maakt het slachtoffer wijs dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn. Het slachtoffer kan dan onder andere worden misleid om zelf zijn hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Bovendien weten zij het slachtoffer vaak te overtuigen om ook de betaalpas af te geven waarmee dan direct geld wordt opgenomen. 
 

Fraudecijfers 2022 - Nederlandse Vereniging van Banken


De trend die eerder al werd geconstateerd, is in de cijfers duidelijk te zien: bankhelpdeskfraude zorgt voor de meeste schade (€50 miljoen in 2022 ten opzichte van €47 miljoen in 2021). Bij deze vorm van fraude werd in 89% van de gevallen de schade vergoed door de bank. Ter vergelijking: phishing is in omvang afgenomen (van €10,8 miljoen naar €3,5 miljoen), debitcardfraude is gestegen (van €1,9 miljoen naar €2,7 miljoen) en creditcardfraude is ook gestegen (van €2,1 miljoen naar €3,6 miljoen).

De Volksbank en haar merken zijn hard bezig om de kennis bij de consument te vergroten, door bijvoorbeeld de online informatievoorziening over veilig bankieren en de klant-awareness campagnes. Door de lessen te volgen wordt fraude makkelijker te herkennen en daarmee te voorkomen. Kijk voor meer informatie op devolksbank.nl/veiligbankieren.

Samenwerken maakt samen sterk

De NVB is blij dat er binnen de integrale aanpak wordt gewerkt om knelpunten op te lossen die een effectieve aanpak van online fraude in de weg staan. De samenwerking tussen banken is essentieel in de aanpak van fraude. Zo wordt er onder andere gezocht naar mogelijkheden om elkaar te kunnen waarschuwen voor verdachte (mobiele) apparaten die voor het plegen van fraude worden gebruikt, wordt er samen gewerkt aan het opwerpen van barrières en zal informatie over de verschillende verschijningsvormen, de modus operandi en slachtoffer- en dadertypen worden gedeeld. Uiteindelijk moet deze gezamenlijke aanpak ertoe leiden dat de schade als gevolg van online fraude wordt teruggedrongen, daders worden opgepakt en slachtofferschap wordt voorkomen.  

Naast samenwerking tussen publieke en private partijen vormt ook de consument een belangrijke schakel bij het voorkomen van schade als gevolg van online fraude. Om de weerbaarheid van consumenten te vergroten heeft de NVB het afgelopen najaar de training  ‘Frauderen. Zo werk het!’ gelanceerd. Deze training krijgt een vervolg met nieuwe lessen over hoe fraudeurs te werk gaan, hun nieuwste trucs en wat consumenten zelf kunnen doen.