09
april
2021
|
11:41
Europe/Amsterdam

Sterke stijging cybercriminaliteit leidt tot meer schade

Samenvatting

Vandaag 9 april heeft de NVB de fraudecijfers van 2020 bekendgemaakt. En die liegen er niet om. De schade door phishing en telefonische spoofing in het betalingsverkeer steeg vorig jaar fors tot € 39,5 miljoen. Ter vergelijking: in 2019 was de schade door alleen phishing nog € 7,9 miljoen, telefonische spoofing (bankhelpdeskfraude) kwam nog nauwelijks voor. Deze zorgwekkend sterke stijging van de totale schade door fraude en oplichting onderstreept de noodzaak om samen met overheid en andere partijen sneller tot een integrale aanpak te komen om deze vormen van criminaliteit te bestrijden.

De banken zijn blij met de eerder aangekondigde integrale aanpak waarbij opsporingsdiensten, ministeries, de telecomsector, internetbedrijven, betaalinstellingen en banken de handen ineenslaan tegen cybercriminaliteit. Sanne van Denderen, manager Cyber Resilience en Integraal Procesmanager Veilig Bankieren, bevestigt dat online fraude een maatschappelijk probleem is: “Banken investeren in fraudebestrijding en voorlichting om slachtoffers te voorkomen. Maar, om echt een vuist te maken tegen cybercriminelen moet werk worden gemaakt van opsporing en vervolging. En dient de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen alle partners uit het digitale domein – van overheid tot telecombedrijven en Facebook – te verbeteren.”

Criminelen steeds gehaaider

De valse berichten en valse websites van fraudeurs zijn veel beter, slimmer en overtuigender geworden. Met een schat aan persoonsgegevens die de fraudeurs onder andere verkrijgen uit datalekken of van sociale media halen, kunnen ze gedupeerden zeer overtuigend bedriegen. Het digitale gereedschap dat ze daarbij gebruiken, is ook steeds makkelijker en meer toegankelijk geworden.

Weerbaar maken klanten door voorlichting

Goede voorlichting aan klanten is dan ook cruciaal. Sanne: “Wij ondernemen continu (technische) maatregelen om fraude en oplichting te bemoeilijken. Maar, voorlichten en waarschuwen zijn net zo belangrijk. Klanten zijn onze first line of defence. Als je klanten in hun kracht zet, stellen we hen in staat om fraude en oplichting te herkennen en te voorkomen. Dit deden we afgelopen jaar onder andere met de campagne ‘Herken de oplichter’. Ook dit jaar is fraudepreventie en het verhogen van de cyber weerbaarheid van onze klanten topprioriteit.”

Lees ook het persbericht van de NVB

Deel deze release

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn

Laatste nieuws