Utrecht,
19
september
2023
|
10:27
Europe/Amsterdam

“De verdeling man-vrouw is geen doel op zich. Het gaat om het talent van iemand.”

Samenvatting

WIFS organiseert op 26, 27 en 28 september het Dive In event. Deze drie dagen staan dan volledig in het teken van een diverse en inclusieve toekomst van de financiële sector. De Volksbank speelt dit jaar een belangrijke rol in het evenement. Op 27 september is de bank namelijk de host van het Dive In event. We spreken met Marinka van der Meer, CCO van de Volksbank, over het aanstaande evenement, maar ook over inclusiviteit in de top en het diversiteitbeleid van de Volksbank.

Marinka, als Chief Customer Officer (CCO) bekleed je een mooie functie binnen de Volksbank. Hoe kijk jij vanuit jouw rol naar de verdeling man-vrouw in hogere posities?
“Misschien zeg ik nu wel iets wat een contradictie is, maar het gaat niet zozeer om mannen of vrouwen. De verdeling tussen mannen en vrouwen is natuurlijk wel een zichtbaar iets. En het is ook zeker niet verkeerd om hiermee bezig te zijn, integendeel. Maar deze verdeling is niet hetgeen dat het verschil maakt.

 Kan je dat uitleggen?
“Het gaat om diversiteit. Vroeger werd ik regelmatig uitgenodigd om te praten over waarom het voor vrouwen zo moeilijk was om die hogere posities te bereiken. En tijdens die gesprekken zat de hele zaal dan vol met vrouwen. De enige man was degene die de vragen stelde. Ik wil daarmee zeggen dat deze vraag aan vrouwen stellen niet de oplossing is. Dat is een te eendimensionale blik op diversiteit.”

 Maar wat is dan wel de oplossing?
“Ik kan alleen vanuit mezelf spreken, maar bij het samenstellen van een team kijk ik vooral naar de drijfveren en kwaliteiten van een persoon. En we weten dat vrouwen anders ‘gewired’ zijn dan mannen. Vrouwen hebben van nature meer het verbindende in zich. En dat is voor mij de echte reden waarom het zo belangrijk is om vrouwen naar die top te krijgen. Want verbinding is belangrijk. In de hele organisatie, dus ook in de top.”

 Als je dan kritisch naar de Volksbank kijkt, hoe doen wij het?
“Ik denk dat wij al een heel goede beweging maken. Als je kijkt naar de samenstelling van onze hele workforce, dan zijn we op weg naar een mooi evenwicht. Ik zie veel jonge, vrouwelijke talenten binnen onze bank. En zij krijgen gelukkig ook de kansen. Dus ik heb er vertrouwen in dat die balans alleen maar beter zal worden. Maar ook hier geldt: talent is belangrijker dan geslacht. En talent moeten we koesteren.”

 Denk je dat je vanuit jouw positie een voorbeeldfunctie voor andere vrouwen hebt?
“Er zitten voor mij twee kanten aan dat verhaal. Enerzijds weet ik dat het zo werkt. Anderzijds ben ik ook maar gewoon een mens. Ik heb stappen gemaakt in mijn carrière, maar ik voel me nog altijd zoals ik ben. Dus ja, ik ben me er weldegelijk bewust van. Maar aan de andere kant vind ik het ook wat ongemakkelijk. Ik ben opgevoed met een flinke dosis bescheidenheid. Ik moest altijd goed mijn best doen, maar je bent nooit beter of anders dan de ander. Dus als je die achtergrond combineert met een voorbeeldfunctie, dan voelt dat best gek. Ik word soms wel aangesproken op die voorbeeldfunctie, in positieve zin. Dus het is een groeiend besef.”

Met hetgeen dat we nu hebben besproken, hoe belangrijk is het voor jou dat de Volksbank op 27 september de host is van het Dive In event?
“Ik hecht daar heel veel waarde aan. Vooral omdat het zo goed past bij de waarden van de Volksbank. Wij hebben al heel lang de ‘vrouwenzaak’ omarmd, al ver voor mijn komst. Je ziet dat aan de aandacht die we geven aan het verkleinen van de gap in de payment, er ontstaan betere verhoudingen in de directies, maar ook in de rest van de bank. Dat we het als een belangrijk onderwerp behandelen, maakt dat het zo goed past om dit event bij de Volksbank te organiseren.”

 Wat verwacht je van de dag zelf?
“Ik reken erop dat een heel mooie groep vrouwen hier een prachtige dag gaan hebben. Waarin ze met elkaar in gesprek gaan over de maatschappelijke belangen in onze sector, elkaar inspireren, maar ook veel plezier hebben. Dat vind ik minstens zo belangrijk. Ik ben ook aanwezig tijdens deze dag en zal het live event openen. En we hebben natuurlijk ook de lancering van de Top 50 Women in Sustainable Finance op de agenda staan. Het wordt een mooie dag.”

 Tot slot, nog even inzoomen op de Volksbank. Als je nou één ding met een enkele handomdraai zou mogen veranderen op het gebied van Diversiteit & Inclusiviteit, wat zou dat zijn?
“Ik zou onze bank meer verschillende culturele achtergronden gunnen. Dat is wat mij betreft de next step. We hebben natuurlijk al een community binnen de Volksbank die zich hier hard voor maakt. Ik zou wensen dat we in ons wervingsbeleid de juiste toon vinden om mensen met verschillende achtergronden nog meer aan te spreken. Dat zit soms in de kleinste details en ik ben zeker geen recruiter. Als je echt wilt dat je organisatie een weerspiegeling is van de hele maatschappij, dan moeten we daar stappen in maken. En dat begint bij bewustwording. Wat ik eerder zei, ik zie al een heel goede beweging binnen onze bank.”

Bij de Volksbank vinden we het belangrijk dat iedereen de ruimte krijgt om helemaal zichzelf te zijn. En om met ieders unieke achtergrond, persoonlijkheid, perspectief en kwaliteiten bij te dragen aan het waarmaken van onze belofte: beter voor elkaar. Want juist door alle onderlinge verschillen te herkennen en waarderen, bereiken we samen de mooiste resultaten.

Om nóg diverser en inclusiever te worden hebben wij onszelf doelen gesteld:

·       Iedereen voelt zich thuis bij de Volksbank

·       Onze teams zijn divers samengesteld

·       Het loonverschil tussen man en vrouw is 0%

·       In 2025 is tenminste 40% van het management vrouw