08
november
2019
|
22:34
Europe/Amsterdam

Nieuwe campagne veilig (online) bankieren

Samenvatting

In onze maatschappij staat financiële weerbaarheid nog vaak onder druk, zeker bij kwetsbare groepen die sneller het slachtoffer worden van cybercriminelen. Met andere banken en de Betaalvereniging Nederland werken we in de Taskforce Veilig Bankieren samen om Nederlandse consumenten voor te lichten over veilig bankieren en betalen, fraude en oplichting. Een nieuwe mediacampagne over twee soorten fraude ging deze week van start.

 

‘Pas-opstuurfraude’ houdt in dat criminelen slachtoffers benaderen uit naam van de bank en melden dat hun bankpas vervangen moet worden. Om te kunnen blijven betalen moeten ze een nieuwe pas opvragen via een (phishing)website waar ze “ter verificatie” hun pincode moeten invoeren. Vervolgens sturen ze ook de pas op waarmee de criminelen eenvoudig de rekening plunderen.

 
 

Bij ‘oplichting via bekenden’ worden vaak WhatsApp en Facebook ingezet. De aanvaller doet zich voor als bekende, zegt dat hij of zij een nieuw nummer heeft, in een noodsituatie zit en dringend geld nodig heeft. Wanneer het slachtoffer daadwerkelijk geld voorschiet, wordt deze schade niet vergoed. Een trieste situatie die echt voorkomen moet worden.

Deel deze release

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn

Laatste nieuws